KONSEP KEJIRANAN
DEPARTMENT OF ELECTRICAL ENGINEERING
_____________________________________
DUA6022 : KOMUNIKASI DAN PENYIARAN
ISLAM
Amalan semangat kejiranan penting
dalam mengurangkan kadar jenayah setempat. Konsep jiran
NAMA :
MUHAMMAD
ASYRAAF BIN MOHD AZANI
( 02DEP15F1041 )
MUHAMMAD
ASHIR BIN ASAARI
(02DEP15F1016)
MOHAMMAD
AMIRUL B MOHD NORRI
(02DEP15F1037)
MUHAMMAD
ABDIN SYAKIRIN BIN AZHA
(02DEP15F1014)
MUHAMMAD
AKMAL ALIF BIN MOHD YUSLI
(02DEP15F1025
KELAS : DEP5B
NAMA PENSYARAH : PUAN NURUL
FUADDI BINTI SULAIMAN
JUN 2017
ISI KANDUNGAN
BIL
|
TAJUK
|
MUKA/SURAT
|
1
|
PENGENALAN
Objektif Kajian
a) Definisi Kejiranan Dalam Islam
b) Definisi Kejiranan Dalam Bahasa/Etimologi
|
2 -3
4
5-6
7-8
|
2
|
ISI
Peranan jiran dalam mengurangkan
kadar jenayah
Pe Hak jiran
yang perlu dipelihara
b) Bagaimana untuk mengekalkan hubungan baik dengan jiran
c) Kebaikan/hikmah mewujudkan hubungan baik dengan jiran
d) Semangat kejiranan yang semakin luntur
e) Jiran bukan islam
ab Adab berjiran menurut Imam Al-Ghazali
|
9-10
11-12
13-15
16-18
19-21
22
23-25
|
3
|
PENUTUP
LAMPIRAN
RUJUKAN
|
26
27-28
29
|
PENGENALAN
Semangat hidup berjiran yang kita warisi sejak turun
temurun, kini jelas semakin terpinggir. Keadaan tersebut tidak wajar dibiarkan
kerana hidup berjiran banyak manfaatnya. Dengan semangat kejiranan, masalah
jenayah dapat dikurangkan. Kita tidak dapat menafikan bahawa kejadian pecah
rumah kerap berlaku ketika penghuninya tiada di rumah. Jika semangat kejiranan
dalam masyarakat kita kuat, masalah sedemikian dapat dielakkan kerana sebagai
jiran yang bertanggungjawab, seseorang itu akan prihatin terhadap rumah dan
harta benda jirannya ketika ketiadaan mereka. Mereka akan membantu melihat persekitaran
rumah tetangga dan mengambil tindakan yang sewajarnya jika berlaku sesuatu yang
meragukan.
Untuk memupuk semangat kejiranan, sistem pendidikan
memainkan peranan penting iaitu melalui mata pelajaran tertentu seperti
Pendidikan Agama, Pengetahuan Moral ataupun melalui penyerapan dalam mata
pelajaran lain. Dengan cara ini, amalan hidup berjiran dapat dipupuk di
kalangan kanak-kanak. Matlamat pengajaran haruslah menekankan pengamalan budaya
tersebut dalam kehidupan sebenar. Bukan hanya setakat mengetahuinya di atas
kertas sahaja. Memupuk budaya ini di kalangan kanak-kanak adalah lebih mudah.
Bak kata pepatah, “melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
Langkah meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai
juga tidak kurang pentingnya. Mereka harus selalu diingatkan agar mengunjungi
antara sesama jiran pada waktu perayaan agar mereka dapat mengenali antara satu
sama lain. Begitu juga amalan mengadakan rumah terbuka perlu digalakkan. Sikap
pentingkan diri dan berprasangka buruk terhadap jiran seharusnya dihapuskan
kerana sifat ini menghalang pembentukan budaya tersebut.Memandangkan amalan
hidup berjiran dapat menjamin pewujudan masyarakat penyayang yang amat penting
dalam negara majmuk seperti di negara kita, maka kita mestilah sama-sama
mengamalkannya.
Seterusanya, pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti
rukun tetangga, kenduri dan gotong-royong perlu dijalankan supaya hubungan
antara rakyat berbilang kaum dapat dieratkan. Penduduk kawasan perumahan
setempat harus mengambil inisiatif untuk menjalankan aktiviti yang melibatkan
rakyat pelbagai kaum seperti meraikan perayaan-perayaan di Malaysia
bersama-sama. Aktiviti hari keluarga dan pesta budaya Malaysia juga dapat
meningkatkan semangat kejiranan di antara rakyat Malaysia.
Kesimpulannya, kita sebagai rakyat Malaysia haruslah
bersatu dalam usaha untuk memupuk semangat kejiranan di antara rakyat demi
mencapai perpaduan kaum. Bak kata pepatah, ‘bersatu kita teguh, bercerai kita
roboh’. Kita sebagai rakyat Malaysia, kita juga
haruslah menghargai keharmonian dan keamanan yang dinikmati oleh semua
rakyat dan perlu berusaha dan menyumbangkan tenaga untuk mengukuhkan perpaduan
di antara rakyat berbilang kaum negara kita. Diharapkan semua lapisan
masyarakat akan memikul tanggungjawab untuk mengekalkan dan mengukuhkan lagi
perpaduan di negara Malaysia.
Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasa
Rasulullah S.A.W telah bersabda maksudnya : " Barangsiapa yang beriman
dengan Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam.
Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat , maka hendaklah dia
memuliakan jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari
Akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.
( hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
OBJEKTIF
KAJIAN
Kajian ini membincangkan tentang hubungan kejiranan
dalam masyarakat sebagaimana yang dituntut dalam agama Islam. Kajian ini dibuat
bertujuan untuk mengenal pasti konsep kejiranan itu sendiri yang meliputi
hikmah, tanggungjawab dan hak-hak serta permasalahan yang dihadapi dalam
mewujudkan hubungan kejiranan dalam kehidupan masyarakat. Kaedah yang digunakan
ialah melalui penyelidikan perpustakaan dengan mengumpulkan bahan-bahan dan
maklurnat yang berkaitan daripada buku-buku dan lain-lain penerbitan. Di samping
itu kaedah kajian juga dilakukan melalui hasil pemerhatian secara rambang dalam
beberapa perkara yang berkaitan. Di antara objektif kajian ialah untuk memberi
kefahaman kepada semua masyarakat khususnya masyarakat Islam tentang sejauhmana
tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh mereka dalam hidup berjiran serta
mengetahui prinsip-prinsip pergaulan sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam
agar perpaduan dan permuafakatan di kalangan masyarakat dapat diwujudkan. Ini
memandangkan masyarakat hari ini semakin hari semakin mengabaikan
tanggungjawabnya sebagai seorang jiran. Hasil kajian yang dibuat menunjukkan
bahawa semangat kejiranan itu penting sebagai salah satu cara untuk mewujudkan
perpaduan di kalangan masyarakat seterusnya melahirkan sebuah negara yang aman
dan makmur.
MAKSUD KEJIRANAN DALAM ISLAM
Berdasarkan syarak, jiran ialah orang yang berdekatan
dengan rumah kita sama ada di kanan, kiri, di depan atau belakang mahupun di
tingkat atas ataupun bawah hingga 40 rumah dari setiap sudut.
Dalam perkataan Arab, jiran membawa maksud orang yang
tinggal sebelah menyebelah atau tetangga. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa
semangat kejiranan membawa erti satu suasana dan perhubungan yang positif dalam
satu-satu kawasan kejiranan. Ini menunjukkan bahawa Islam menitik beratkan
hubungan harmoni dan persaudaraan di antara satu sama lain dan agama Islam
ialah sebaik-baik agama yang menghubungkan pertalian dan kebaikan di antara
sesama manusia.
Menetapkan lingkungan jiran dan had jiran dalam
sesuatu kawasan berbeza-beza menurut keadaan tertentu dan suasana. Bahkan
menurut Al-Alusi dalam Kitabnya Ruhul Ma’ani Fi tafsiril Qur’an Al-Azim Wa Sab’ul
Masani bahawa penetapan jiran ini dan lingkunganya secara zahir kembali kepada
uruf (adat setempat). Ini pendapat yang agak tepat kerana dalam kaedah syarak
menyebutkan setiap yang datang dari perintah syarak ialah mutlak dan sekiranya
tidak ada penerangan jelas dari kaedah melaksanakannya juga tidak dapat
dijelaskan dari pemahaman zahir bahasa maka dikembalikan kepada adat kebiasaan
dalam melaksanakannya.
Manusia secara fitrah hidup bermasyarakat dan
berkelompok kerana setiap orang harus saling memerlukan di antara satu sama
lain dalam menjalani kehidupan. Tidak
mungkin seorang manusia boleh hidup seorang diri tanpa perlu berurusan
dengan orang lain selama dia tinggal dalam sebuah masyarakat. Memiliki tempat
tinggal termasuk di antara salah satu rezeki dan nikmat kerana padanya manusia
tinggal dan huni serta menetap untuk melindungi diri dan meneruskan kehidupan
dengan teratur dan selesa.
Tempat tinggal itu berbeza-beza menurut situasi dan
keadaan seseorang ada yang mampu memiliki rumah yang mewah dan selesa dan ada
yang hanya sekadar mampu menghuni rumah teres dan rumah beratapkan zink dan
diperbuat dari kayu dan papan. Walaubagaimana sekalipun keadaan penempatan
seseorang itu maka sudah menjadi lumrah dia tidak akan berseorangan sebaliknya
pasti memiliki jiran baik bagaimana jenis keadaan rumah penempatannya.
Jiran muncul apabila penempatan itu dihuni oleh
manusia yang lain yang juga tinggal berhampiran dengan rumah yang dihuni oleh
kita. Maka Islam dalam memelihara hak sesama manusia serta memandu manusia
untuk mencapai harmoni dan bahagia di dunia dan akhirat turut memasukkan
aspek-aspek penting yang memandu hubungan kejiranan supaya manusia dapat hidup
dalam keadaan aman dan selesa serta mendapat kebahagiaan seperti yang disebut
di dalam hadith tadi.
Muslim yang bertimbang rasa dan menyedari serta
memahami hukum-hukum agama, adalah merupakan manusia yang paling baik
hubungannya terhadap jiran-jirannya. Mereka akan sentiasa menghormati dan
menimbulkan perasan ihsan apabila berinterasi sesama jiran. Islam banyak
menggariskan agar umatnya sentiasa menjaga dan memelihara hubungan dengan
jiran.
DEFINASI JIRAN DALAM BAHASA/
ETOMOLOGI
Dari segi
bahasa atau etimologi, jiran berasal daripada bahasa Arab yang membawa
pengertian orang yang tinggal bersebelahan atau tetangga. Etika Kejiranan Dari
segi istilah jiran adalah orang-orang yang tinggal bersebelahan dengan rumah,
bersebelahan kampung, daerah malahan lebih besar daripada itu iaitu jiran yang
bersebelahan dengan negara. Amat memandang berat berkaitan jiran sehingga jiran
dianggap sebagai seorang yang boleh mewarisi harta.
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sentiasalah Jibrail berwasiat kepadaku
mengenai jiran, sehingga aku menyangka bahwa sesungguhnya dia (jiran) layak untuk
mewarisi (mendapatkan harta pusaka)." Dalam menghayati hak-hak jiran,
jiran dibahagikan kepada tiga bahagian.
Sabda Nabi
SAW yang bermaksud: "Jiran itu ada tiga macam. Jiran yang mempunyai satu
hak, jiran yang mempunyai dua hak dan jiran yang mempunyai tiga hak. Jiran yang
mempunyai tiga hak ialah jiran yang muslim yang berkerabat, maka baginya hak
jiran, hak muslim dan hak kerabatnya. Adapun jiran yang mempunyai dua hak ialah
jiran muslim, di mana haknya ialah hak jiran dan sebagai orang muslim. Manakala
jiran yang mempunyai satu hak ialah jiran yang musyrik atau kafir."
Al-Ghazali dalam kitabnya 'Bimbingan Mukmin' telah menyenaraikan hak jiran,
antaranya:
Hendaklah
seseorang itu memulakan memberi salam kepada jirannya. Selain itu kita juga
perlu menziarahinya ketika sakit dan mengucapkan takziah ketika berlaku
kematian dan melawati jenazahnya. Kita sebagai seorang jiran jangan terlalu
banyak bertanya tentang hal ehwalnya dan selalu memaafkan segala kesalahan dan
kesilapannya. Sebagai jiran yang baik juga kita hendaklah menutup keaiban dan
kecelaan yang berlaku pada dirinya. Selain itu, kita perlu sentiasa bersikap
lemah lembut terhadap anak-anaknya dengan tutur kata yang baik. Kemudian kita
perlu bersiap sedia untuk menolong jiran
yang ditimpa bencana. Kemudian kita jangan sekali – kali menyakiti hati jiran seperti membuang sampah
di pinggir rumahnya dan tidak terpengaruh dengan kata-kata orang yang
memburukkan jiran kita kerana Rasulullah SAW memberi amaran keras dan balasan
seksa yang memedihkan jika sesuatu hubungan kejiranan bertukar menjadi hubungan
yang buruk.
PERANAN
JIRAN DALAM MENGURANGKAN KADAR JENAYAH.
Semangat hidup berjiran yang kita warisi sejak turun
temurun, kini jelas semakin terpinggir. Keadaan tersebut tidak wajar dibiarkan
kerana hidup berjiran banyak manfaatnya. Dengan semangat berjiranan, masalah
jenayah dapat dikurangkan, kita tidak dapat menafikan bahawa kejadian pecah
rumah kerap berlaku ketika pnghuninya tiada di rumah, jika semangat kejiranan
dalam masyarakat kita kuat, masalah sedimikian dapat dielakkan kerana sebagai
jiran yang bertanggungjwab, seseorang itu akan prihatin terhadap rumah dan
harta benda jirannya ketika ketiadaan mereka. Mereka akan membantu melihat
persekitaran rumah tetangga dan mengambil tindakan yang sewajarnya jika berlaku
sesuatu yang meragukan.
untuk memupuk semangat kejiranan, system pendidikan
memainkan peranan penting iaitu mata pelajaran tertentu seperti Pendidikan
Islam, Pengetahuan Moral ataupun melalui penyerapan dalam mata pelajaran lain.
Dengan cara ini, amalan hidup berjiran dapat dipupuk di kalangan kanak-kanak.
Matlamat pengajaran haruslah menekankan pengamalan budaya ini di kalangan
kanak-kanak adalah lebih mudah. Bak kata pepatah, “meluntur buluh biarlah dari
rebunganya”.
Langkah meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai
juga tidak kurang pentingnya, mereka harus selalu diingtkan agar mengunjungi
antara sesame jiranpada waktu perayaan agar mereka dapat mengenali antara satu
sama lain. Begitu juga amalan mengadakan rumah terbuka perlu digalakkan. Sikap
individualistik dan berprasangka buruk terhadap jiran seharusnya dihapuskan
kerana sifat ini menghalang pembentukan budaya terseut.
Memandangkan amalan hidup berjiran dapat menjamin
pewujudan masyarakat penyayang yang amat penting dalam negara majmuk seperti di
negara kita, maka kita mestilah sama-sama mengamalkannya.
Daripada Abu Hurairah r.a bahawasa Rasulullah S.A.W
telah bersabda maksudnya :” Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari
akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barangsiapa yanga
beriman dengan Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia memualiakn jiran
tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hri Akhirat, maka
hendaklah dia memuliakan tetamunya.” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Negara Malaysia terkenal di pentas dunia kerana rakyat
berbilang kaum dapat hidup bersama dengan harmoni. Namun, semangat perpaduan
ini semakin terhakis dan ini mungkin akan membawa kepada rusahan dikalangan
rakyat. Hidup berjiran banyak memanfaatkan kita, oleh itu, usaha-usaha untuk
memupuk semangat berjiran perlu dijalankan.
Kepentingan utama hidup berjiran adalah untuk
mengukuhkan inistitusi kemasyarakat. Semangat tolong-menolong dapat dilahirkan
di antara penduduk setempat. Sikap tolong-menolong dapat dilahirakan di antara
seseorang boleh meminta bantuan jiran ketika berlaku kecemasan. Selain itu,
semangat kejiranan dapat mengeratkan silaturahim di antara penduduk setempat.
Ini mewujudukan suasana aman damai dan membolehkan penduduk stempat hidup
dengan selesa.
Seterusnya, pelbagai boleh menganjurkan ceramah
tentang semangat kejiranan untuk mendidik rakyat Malaysia tentang pentingnya
hidup berjiran. Murid-murid sekolah sekolah haruslah digalakan mengamalkan
semangat kejiranan sejak masih kecil lagi. Pelbagai pertandingan haruslah
dijalankan supaya murid-murid sekolah terdedh kepada konsep hidup berjiran.
Allah S.W.T menyebut di dalam Al-Quran “ semlahlah
Allah dan jangalah mensyirikkan-Nya dengan sesuatu dan berbuat baiklah kepada
kedua ibubapa, jiran tetangga yang berhubungan dekat atau yang jauh dan rakan teman”.
(An-Nisa :36).
Pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti rukun
tetangga, kenduri dan gotong-royong perlu dijalankan supaya hubungan antara
rakyat berbilangan kaum dapat dieratkan. Penduduk kawasan perumahan setempat
harus mengambil inisiatif untuk menjalankan aktiviti yang melibatkan
perayaan-perayaan di Malaysia juga dapat meningkatkan semangat kejiranan di
antara rakyat Malaysia.
HAK JIRAN
YANG PERLU DIPELIHARA
Rasulullah
s.a.w. selalu dipesan oleh malaikat Jibril supaya berbuat baik kepada jiran.
Dalam sebuah hadis sahih; diriwayatkan daripada Aisyah r.a. Baginda Mulia telah
bersabda: “Jibril sentiasa berpesan kepadaku tentang jiran, sehingga aku
menyangka Jibril akan menjadikan jiran itu sebagai waris (kepada jirannya).”
(Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Tirmizi).
Sabda Rasulullah s.a.w.: “Tidak sempurna iman, jika
kamu tidur dalam kekenyangan sedang jiran tetangga mu menangis kerana
kelaparan.
Kes sosial yang pertama dibicarakan di mahkamah Allah
Subhanahuwata’ala di hari kiamat ialah tentang jiran, samada kita mendakwa
jiran atau jiran yang akan mendakwa kita. Misalnya jiran kita uzur, miskin dan
kita tidak pernah menolongnya. Dalam kes sepetti ini, jiranlah yang akan
mendakwa kita di akhirat nanti.
At-Tabrani meriwayatkan daripada Jabir r.a. daripada
Nabi s.a.w., Baginda bersabda; “Jiran itu 3 golongan iaitu, jiran dengan 1 hak, iaitu jiran yang musyrik. Dia hanya ada hak
kejiranan. Kedua, jiran dengan 2 hak iaitu jiran yang beragama
Islam. Dia ada hak kejiranan dan ada hak Islam dan yang ketiga jiran dengan 3 hak iaitu jiran beragama
Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan. Dia ada hak kejiranan, ada hak
Islam dan ada hak hubungan kekeluargaan.”
Satu ketika Rasulullah SAW berkumpul bersama dengan
para sahabat. Kemudian salah seorang sahabat berkata bahawa dia memiliki
seorang jiran wanita yang sering berpuasa disiang hari dan di malam harinya
bersembahyang tahajjud. Tetapi Rasulullah mengatakan bahawa wanita itu adalah
ahli Neraka. Sahabat bertanya, mengapa demikian. Jawab Baginda Rasulullah SAW,
“Wanita itu selalu menyakiti jiran tetangga dengan lidahnya, tidak ada kebaikan
lagi baginya dan dia adalah ahli Neraka.
Nabi menyatakan lagi dalam hadisnya:
Jika ia meminta tolong kepadamu, Engkau akan menolongnya. Jika ia minta pinjaman, engkau akan
memberikan pinjaman kepadanya. Jika
ia memerlukan sesuatu, engkau akan memberikannya. Jika ia sakit engkau akan
menziarahinya, Jika ia mendapat
sesuatu kebaikan, engkau ucapkan tahniah kepadanya, jika ia tertimpa bahaya, engkau
turut sedih bersamanya. Jika ia meninggal dunia, engkau turut menghantar
jenazahnya. Jangan sekali-kali
engkau meninggikan rumahmu sehingga menyekat angin untuk sampai kerumahnya
kecuali dengan izinnya. Jangan
mengganggu perasaannya dengan bau masakan kamu, melainkan engkau akan
memberikan sedikit dari makanan itu. Jika
engkau beli buah-buahan, berikan sedikit kepadanya. Jika engkau tidak mahu memberikannya maka hendaklah engkau memasukan
buah-buahan itu ke dalam rumah secara rahsia supaya tidak kelihatan olehnya dan janganlah mem biarkan anakmu
memakan buah-buahan itu dihadapan anaknya, kelak anak jiran itu akan menangis
mahukan buah tersebut.
BAGAIMANA
UNTUK MENGEKALKAN HUBUNGAN BAIK DENGAN JIRAN
Jiran merupakan orang yang tinggal berhampiran dengan
rumah kita. Selain dapat memupuk persefahaman sesama penduduk, semangat
sebegini dapat menyatupadukan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum di
negara kita. Walaupun khalayak sedia maklum akan kepentingan semangat
kejiranan, namun masih ramai dalam kalangan masyarakat yang memandang enteng
akan kepentingannya. Pada zaman dahulu, hubungan sesama jiran sangat rapat, bak
kata pepatah, hidup sandar-menyandar ‘seperti aur dengan tebing’. Dasawarsa
ini, hubungan sesama jiran semakin renggang ‘bagai enau dalam belukar,
melepaskan pucuk masing-masing’. Persoalannya, bagaimanakah kita boleh
merapatkan hubungan yang semakin renggang ini?
Pelbagai langkah yang boleh diambil untuk memupuk
semangat kejiranan, antaranya adalah dengan menghidupkan kembali konsep rukun
tetangga di kawasan perumahan mereka. Rukun tetangga merupakan satu badan yang
berfungsi untuk mengawal keselamatan kawasan perumahan, terutamanya pada malam
hari. Aktiviti ini memerlukan pembabitan semua pihak tanpa mengira kaum yang
secara tidak langsung mampu menanam semangat kejiranan ketika melakukan rondaan
bersama-sama. Ketidaksamaan taraf sosial dapat dilupuskan melalui rukun
tetangga kerana dalam konsep badan ini, semua orang berada pada martabat yang
sama, seperti kata orang tua, ‘duduk sama rendah, berdiri sama tinggi’.
Selain itu, kita juga perlu menyuburkan kembali amalan
bergotong-royong. Hal ini membolehkan masyarakat bersama-sama menjalankan
pelbagai aktiviti seperti membersihkan kawasan kediaman, memperbaiki alat
kelengkapan di taman-taman perumahan, menebas semak-samun yang mungkin menjadi
tempat persembunyian para penjenayah dan sebagainya. Aktiviti ini juga boleh
melahirkan semangat kerjasama sesama jiran, bak kata peribahasa ‘berat sama
dipikul, ringan sama dijinjing’.
Di samping itu, kempen mengadakan amalan rumah terbuka
juga merupakan salah satu langkah yang boleh menghidupkan kembali semangat
kejiranan. Melalui amalan ini, ziarah-menziarahi dapat diwujudkan dalam
kalangan masyarakat terutama pada hari-hari perayaan kaum masing-masing. Amalan
rumah terbuka ini memberi ruang kepada masyarakat untuk menjalin kemesraan
walaupun mereka menyambut perayaan yang berbeza. Sebagai contoh, penduduk
berketurunan India menziarahi jirannya yang beragama Islam pada Hari Raya Aidil
Fitri.
Malahan, hubungan kejiranan dapat dipererat melalui
aktiviti menziarahi jiran tetangga. Amalan ziarah-menziarahi dan bertanya
khabar dapat menyemarakkan rasa prihatin. Umpamanya, apabila jiran ditimpa
kemalangan, dan ada kematian, kunjungan jiran tetangga sedikit sebanyak dapat
mengurangkan rawan yang bersarang dalam lubuk hati. Apabila berkunjung, usah
lupa membawa ‘buah tangan’ seperti buah-buahan, manisan atau hadiah sebagai
tanda ingatan. Kata orang, ‘ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni’.
semangat
kejiranan dapat dipupuk sekiranya masyarakat menyedari peri pentingnya semangat
tersebut dalam kehidupan bermasyarakat. Semangat kejiranan juga penting dalam
konteks negara kita sebagai sebuah masyarakat berbilang bangsa. Dengan itu,
penyuburan semangat kejiranan yang kental dapat membantu usaha-usaha perpaduan
negara yang selama ini menjadi agenda utama kerajaan untuk memastikan keharmonian
negara. Marilah kita sama-sama mempraktikkan slogan ‘jiran sepakat membawa
berkat’ ini dalam kehidupan berjiran agar negara kita terus aman dan harmoni
sepanjang masa.
KEBAIKAN/HIKMAH
BERBUAT BAIK DENGAN JIRAN
HARI ini, jalinan ukhuwah menjadi semakin mudah dengan
adanya pelbagai medium untuk mengukuhkan ikatan silaturrahim dengan
memanfaatkan teknologi masa kini seperti e-mel, khidmat pesanan ringkas (SMS),
laman-laman sosial seperti Facebook dan lain-lain serta tidak ketinggalan melalui
telefon.Namun ramai yang tidak menyedari bahawa antara rahsia yang boleh
mengeratkan hubungan silaturrahim, dan kasih sayang antara sesama ahli
masyarakat ialah mengucapkan salam dan bertanya khabar tentang diri
masing-masing.Rasulullah SAW menunjukkan cara yang mudah dalam mewujudkan
hubungan silaturrahim antara masyarakat Islam iaitu melalui mengucapkan salam ketika bertemu. Selain itu, menyahut panggilannya jika dipanggil dan mendoakan ketika bersin. Kita juga perlu menziarahi ketika sakit/kematian dan
menolong ketika kesempitan. Kita juga jangan lupa untuk memenuhi undangan apabila dijemput.
Perhubungan yang baik ini mesti dilakukan secara
berterusan bertepatan dengan petunjuk Allah SWT dan sunnah Rasul-Nya.
Kita boleh gunakan kesempatan hari-hari perayaan untuk
menjalinkan hubungan silaturrahim yang lebih erat antara ahli keluarga, sahabat
dan jiran.Amalan ziarah-menziarahi mempunyai banyak hikmah dan kelebihan yang
sangat bermakna bagi umat Islam terutama sekali dalam menghubung dan merapatkan
ikatan ukhuwah sesama Islam.Agama Islam sangat menggalakkan umatnya agar
sentiasa berusaha untuk memperbaiki dan mempertingkatkan tautan silaturrahim
dan ukhuwah.
Bagi mencapai matlamat sebenar amalan
ziarah-menziarahi ini terdapat adab-adab yang perlu difahami dan dihayati oleh
setiap Muslim untuk meraih keredaan dan rahmat ilahi. Ikatan ukhuwah Islamiah
yang erat dan kukuh di kalangan umat Islam merupakan elemen yang amat penting
ke arah merealisasikan visi dan misi perpaduan ummah sama ada di peringkat
nasional mahupun antarabangsa. Perpaduan ummah yang jitu di semua peringkat
mampu mengangkat keunggulan martabat umat Islam di persada dunia. Silaturrahim
juga merupakan tunjang utama kekuatan ummah dengan syarat ia diasaskan dengan
ketakwaan dan berlandaskan syariat. Ia boleh menjauhkan manusia daripada hasad
dengki dan fitnah. Silaturrahim juga boleh mengukuhkan hubungan dengan Allah
SWT kerana dapat membentuk akhlak manusia lebih baik daripada sebelumnya.
Seandainya jalinan silaturrahim diabaikan, ia bukan sahaja merenggangkan
hubungan dengan Allah tetapi juga memisahkan kasih sayang antara sesama
manusia. Orang yang paling berhak mendapat keakraban silaturahim daripada kita
adalah orang yang hampir dengan kita. Antaranya, ibu bapa dan kaum kerabat yang
mempunyai hubungan kekeluargaan dan pertalian darah dan seterusnya orang-orang
lain di luar lingkungan ini termasuklah jiran tetangga. Allah SWT memerintahkan
agar manusia berbuat baik terhadap jiran tetangga, sama ada jiran tetangga yang
dekat ataupun yang jauh. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang
sombong takbur dan membanggakan dirinya. Untuk menjalinkan silaturrahim
sebenarnya bukanlah sukar. Apa yang penting ialah keinginan untuk
bersilaturrahim dalam diri manusia, tidak sombong, mengenepikan keegoan,
kebencian dan dendam dan digantikan dengan perasaan kasih sayang, bersabar
terhadap perbuatan yang menyakitkan dan berbuat baik serta bergaul bersama
mereka dengan akhlak yang mulia. Tanggungjawab untuk membina semula
silaturrahim yang retak bukan sahaja terletak kepada dua pihak yang bermusuhan
tetapi sanak saudara atau kawan-kawan yang mengetahui tentang perkara ini.
Orang tengah yang boleh mendamaikan dan menyambung semula silaturrahim yang
terputus dalam masyarakat adalah mereka yang terpuji.
Rasulullah SAW membimbing amalan baik yang wajar
dilaksanakan oleh seseorang untuk mewujudkan hubungan baik antara satu sama
lain. Sesiapa yang memenuhi hajat saudaranya, Allah akan memenuhi hajatnya. Dan
sesiapa yang menghindarkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghindarkan
satu daripada kesusahan-kesusahannya pada hari kiamat. Dan sesiapa yang
memudahkan satu kesulitan di dunia, Allah akan memudahkan untuknya di dunia dan
akhirat. Allah sentiasa menolong hamba-Nya selagi hamba itu sentiasa menolong
saudaranya. Sesiapa yang menghindari merosakkan hak dan kehormatan saudaranya,
Allah akan menghindarkan wajahnya daripada api neraka pada hari kiamat. Marilah
kita sama-sama akrabkan kembali hubungan silaturahim sesama umat. Hulurkan
tangan mohon kemaafan agar dapat meraih kejayaan dan kecemerlangan bersama sama
ada di dunia dan akhirat. Kesimpulannya kita akan terasa indah apabila setiap
saat kita boleh bertegur sapa, mengisi hari dengan senyuman dan semangat
kebersamaan antara keluarga, sahabat, rakan sekerja termasuklah mereka yang
berlainan agama dan etnik dengan kita.
SEMANGAT KEJIRANAN YANG SEMAKIN
LUNTUR
Jiran
merupakan orang yang tinggal berhampiran dengan rumah kita. Semangat kejiranan
merupakan unsur penting dalam kehidupan bermasyarakat.Selain dapat memupuk
persefahaman sesama penduduk, semangat sebegini dapat menyatupadukan masyarakat
yang terdiri daripada pelbagai kaum di negara kita. Pada zaman dahulu, hubungan
sesama jiran sangat rapat, bak kata pepatah, hidup sandar-menyandar “seperti
aur dengan tebing.” Pada zaman kini, hubungan sesama jiran renggang “bagai enau
dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing”. Pelbagai punca yang menyebabkan
semangat kejiranan semakin luntur, antaranya perubahan gaya hidup masyarakat
sekarang yang terlalu sibuk mencari rezeki untuk menyara keluarga
masing-masing. Kos sara hidup yang tinggi serta tekanan hidup dunia moden
sering memaksa warga kota bekerja sepanjang hari. Sebagai akibatnya, mereka
keletihan dan kesuntukan masa untuk bertegur sapa sesama jiran mereka.Corak
pekerjaan yang dilakukan oleh masyarakat dahulu dan sekarang sangat berbeza.
Masyarakat zaman dahulu, pekerjaan mereka berasaskan pertanian yang memerlukan
semangat bekerjasama di antara mereka, bak kata pepatah, “berat sama dipikul,
ringan sama dijinjing”. Manakala masyarakat sekarang bekerja sendiri yang tidak
menekankan amalan kerjasama. Oleh itu, perubahan hidup masyarakat sekarang
jelas menjadi penyebab kepada kelunturan semangat kejiranan masa kini.
Selain itu,
kemajuan dalam bidang teknologi turut mempengaruhi kelunturan semangat
kejiranan masa kini. Pada zaman sekarang., bidang teknologi semakin berkembang
dengan maju dan pesat. Penggunaan media elektronik seperti telefon bimbit,
televisyen dan komputer pada masa sekarang yang menyebabkan semangat kejiranan
kini semakin hilang. Masyarakat sekarang terlalu asyik menggunakan kemudahan
yang terdapat di sekeliling mereka yang tidak memerlukan
mereka
keluar rumah dan bersusah-payah untuk mendapatkannya.
Kemudahan
peralatan canggih seperti ini selalunya terdapat di dalam rumah mereka yang
menyebabkan mereka semakin tidak menghiraukan semangat kejiranan. Budaya
sebegini menyebabkan amalan kunjung-mengunjungi sesama jiran semakin
berkurangan. Oleh itu, kemajuan dalam bidang teknologi pada masa sekarang turut
mempengaruhi kelunturan semangat kejiranan.
Arus
pembangunan yang semakin pesat melanda negara kita juga menjadi punca semangat
kejiranan semakin luntur pada masa kini. Dewasa ini, pembangunan negara berlaku
dengan pesat sekali.Hal ini mengakibatkan semangat kejiranan semakin luntur
kerana masyarakat akan menghabiskan masa terluang mereka dengan mengunjungi
tempat-tempat seperti pusat beli-belah, taman-taman permainan dan juga pusat
hiburan yang tumbuh bagai cendawan. Situasi ini perlu ditangani dengan segera
demi kebaikan semua pihak. Kita tidak ingin melihat wujudnya masyarakat yang
mementingkan diri sendiri berpanjangan dalam masyarakat.Hal ini demikian kerana
masyarakat yang bersikap seperti ini tidak akan berjaya kerana perpaduan mereka
amat rapuh dan mudah dipengaruhi oleh anasir luar. Tuntasnya, pembangunan yang
begitu pesat melanda negara juga menjadi punca kepada lunturnya semangat
kejiranan dalam masyarakat Malaysia pada hari ini.
Pelbagai
langkah yang boleh diambil untuk memupuk semngat kejiranan , antaranya
menghidupkan kembali amalan bergotong-royong .Hal ini membolehkan masyarakat
bersama-sama menjalankan pelbagai aktiviti seperti membersihkan kawasan
kediaman, memperbaiki alat kelengkapan di taman-taman perumahan, menebas
semak-samun yang mungkin menjadi tempat persembunyian para penjenayah dan
sebagainya. Amalan bergotong-royong ini dapat mengeratkan hubungan silaturrahim
sesama anggota masyarakat yang terdiri daripada pelbagai keturunan dan latar
belakang.Aktiviti ini juga boleh melahirkan semangat kerjasama sesama jiran ,
bak kata pepatah “hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”.Oleh itu,
kita mestilah menghidupkan kembali amalan bergotong-royong kerana amalan ini dapat
menyemarakkan semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Di samping
itu, kempen mengadakan amalan rumah terbuka juga merupakan salah satu langkah
yang boleh menghidupkan kembali semangat kejiranan. Melalui amalan ini,
ziarah-menziarahi dapat diwujudkan dalam kalangan masyarakat terutama pada
hari-hari perayaan kaum masing-masing. Amalan rumah terbuka ini memberi ruang
kepada masyarakat untuk menjalin kemesraan walaupun mereka menyambut perayaan
yang berbeza. Sebagai contoh, penduduk berketurunan India menziarahi jirannya
yang beragama Islam pada Hari Raya Aidil Fitri dan orang Iban yang berjiran
dengan
penganut Kristian akan mengunjungi jiran mereka pada
hari Natal, sekali gus dapat mengeratkan
hubungan kejiranan sesama insan. Oleh itu, kempen amalan rumah terbuka harus
diperhebatkan lagi agar boleh mendatangkan pelbagai manfaat dan kebaikan kepada
seluruh warga Malaysia yang mendiami di bumi bertuah ini.
Kesimpulannya, semangat kejiranan dapat dipupuk
sekiranya masyarakat menyedari peri pentingnya semangat tersebut dalam
kehidupan bermasyarakat.Semangat kejiranan juga penting dalam konteks negara
kita sebagai sebuah masyarakat berbilang bangsa.Semangat kejiranan yang kental
sekali gus dapat membantu usaha-usaha perpaduan negara yang selama ini menjadi
agenda utama kerajaan untuk memastikan keharmonian negara.Marilah kita
sama-sama mempraktikkan slogan “jiran sepakat membawa berkat” ini dalam
kehidupan berjiran agar negara kita terus aman dan harmoni sepanjang masa.
JIRAN BUKAN
ISLAM
Menjaga perhubungan sosial dengan jiran tetangga
adalah sesuatu yang amat dititik berat oleh Islam sebagaimana menjaga
perhubungan persaudaraan.Jiran terdiri daripada tiga yang pertama jiran yang
mempunyai satu hak, jiran yang mempunyai dua hak dan jiran yang mempunyai tiga
hak. Jiran yang mempunyai tiga hak ialah jiran seorang Muslim yang ada hubungan
kekeluargaan. Jiran yang mempunyai dua hak ialah jiran seorang Muslim. Baginya
hak sebagai orang Islam dan hak kejiranan. Manakala jiran yang mempunyai satu
hak ialah jiran seorang musyrik (hanya mempunyai hak kejiranan).
Hak kejiranan adalah menahan diri daripada melakukan
perkara yang mendatangkan sakit hati jiran dan melakukan kebajikan kepada
mereka. Antaranya menziarahi ketika sakit, mengucap tahniah dan takziah sesuatu
perkara yang berlaku terhadap mereka, memaafkan kesilapan, tidak
mengintai-intai ke dalam rumah, tidak mencuri dengar perbualan dan menutup
rahsia dan keaiban mereka. merendahkan pandangan terhadap ahli keluarga mereka
dan mengambil berat terhadap keperluan ahli keluarga mereka jika ketiadaan
ketua keluarga di rumah.
Justeru, hak kejiranan orang Islam dan bukan Islam
adalah sama seperti bersopan santun, bertatasusila dan bantu-membantu serta
bekerjasama kecuali dalam perkara yang bercanggah dengan akidah. syariat dan
akhlak sebagai muslim. Contohnya, orang Islam tidak boleh menerima jemputan
majlis tari-menari atau majlis berunsur keagamaan jiran bukan Islam.
ADAB
BERJIRAN TETANGGA MENURUT IMAN AL-GHAZALI
Dewasa ini, kesuntukkan waktu demi mengisi keperluan
hidup membuatkan antara kita tidak mengamalkan semangat kejiranan kerana tidak
sempat untuk bertegur sapa sesama jiran. Hal ini akan membuatkan perhubungan
sesama ahli masyarakat menjadi kurang mesra. Selain itu, kegagalan sesetengah
individu memahami konsep kejiranan dengan baik juga akan membuatkan berlakunya
perselisihan faham dan akan mewujudkan aura perhubungan yang negatif. Keadaan
ini pasti akan memperlahankan proses perpaduan dan boleh menimbulkan perasaan
kekok apabila sesakali bersua muka ditempat awam sama ada di pasar malam, surau
atau masjid bahkan ketika di kenduri perkahwinan dikawasan kejiranan.
Kepentingan adab berjiran amat penting dan dititik
beratkan di dalam agama Islam. Adab semasa pergaulan sesama jiran bermaksud
segala sikap, percakapan di dalam perbualan, senyuman, budi, pekerti, perangai,
tingkahlaku dan tabiat mestilah ikhlas semata-mata kerana Allah SWT dan ianya
mestilah bersendikan Al-Quran dan Al-Sunnah. Islam telah menggariskan beberapa
adab yang perlu dipatuhi di dalam kehidupan berjiran. Antara yang paling
ditekankan ialah ketika berbicara sesama jiran. Hal ini kerana, setiap apa yang
dibicarakan oleh seseorang, ia menggambarkan apa yang ada didalam kotak
fikirannya serta perangainya. Bagi setiap muslim, semasa bersosial perlu
mengelak membicarakan sesuatu yang tidak berfaedah.
Imam Al-Ghazali
menukilkan kisah di dalam kitabnya Ihya’ ‘Ulumuddin’ bahawa hak jiran bukanlah
sekadar mencegah diri kita daripada menyakiti atau perbuatan yang tidak
menyenangkan hati jiran sahaja, tetapi hendaklah bersabar menahan perasaan jika
disakiti bahkan lebih daripada itu. Hendaklah kita memberi pertolongan kepada
jiran dan menunjukkan rasa kasih sayang.
Diceritakan bahawa Ibnu Muqaffa’ pada suatu hari
mendengar bahawa jirannya akan menjual rumah yang didiaminya kerana hendak
membayar hutang yang sudah banyak ditanggungnya. Pada waktu itu, Ibnu Muqaffa’
berkata “Sekiranya dijual, tentu saya tidak memperolehi kerhormatan bernaung di
bawah rumahnya”. Tidak lama kemudian, dia menemui jirannya itu dan memberikan
wang mengikut kadar rumah itu sebagai sedekah dan berkata, “Janganlah saudara
menjual rumah saudara ini.
Imam Al-Ghazali juga telah turut menyenaraikan hak-hak
seseorang muslim terhadap jirannya untuk kita sama-sama mengambil iktibar dan
pengajaran yang berguna sebagai panduan bersama ketika berinteraksi dengan
jiran tetangga iaitu:
§ Hendaklah
mendahulukan ucapan salam kepadanya setiap kali bertemu
§ Jangan
terlalu banyak bertanya kepadanya tentang keadaannya sehari-hari
§ Menziarahi
dirinya atau kaum keluarganya apabila sakit ataupun ditimpa musibah
§ Tunjukkan
bahawa kita turut berdukacita dan bersimpati jika mereka ditimpa musibah dan
bersegera memberikan pertolongan jika perlu sekalipun tanpa diminta
§ Menyatakan
perasaan gembira apabila mereka memperoleh kesenangan atau kurniaan Allah SWT
§ Ampunilah
segala kesalahan-kesalahan atau keburukkannya, baik dengan apa-apa cara
sekalipun
§ Jangan membuat
sesuatu yang tidak menyenangkan jiran kita umpamanya meletakkan batang kayu di
dinding rumahnya
§ Jangan
menyempitkan jalan menuju ke rumahnya
§ Jangan
mengintai-ngintai apa yang dibawa olehnya ke dalam rumahnya
§ Tutuplah kecacatan atau kekurangan yang
nampak di matamu dan jangan hebohkan kepada sesiapapun
§ Berikanlah dia semangat untuk terus berusaha
menghadapi kesukaran apabila kesukaran menimpanya
§ Jangan lalai menjaga rumahnya pada waktu dia
tiada atau sedang bermusafir
§ Jangan mendengar kata-kata orang lain yang
mengeji dirinya, yang berupa umpatan atau berita-berita yang tidak menyenangkan
§ Tundukkan matamu sewaktu melihat
isteri/suaminya
§ Jangan selalu memandang hamba/pembantu
rumahnya
§ Bersikap lemah lembut terhadap anak-anaknya
baik dalam percakapan atau lain-lain
§ Tunjukkan sesuatu yang tidak diketahui oleh
saudaranya, baik yang dalam urusan keduniaan atau keakhiratan.
PENUTUP
Perpaduan
antara kaum adalah kunci kemakmuran dan kesejahteraan negara kita. Tanpa
perpaduan, negara akan berada dalam keadaan kucar kacir dan masyarakat tidak
lagi dapat hidup dalam aman damai. Bagi mempastikan perpaduan dan kemakmuran
ini kekal ianya perlu dimulai dengan hubungan baik sesama jiran. Jiran yang
baik adalah jiran yang berjaya memupuk semangat tolenrasi, percaya mempercayai
dan perkongsian bijak antara mereka. Sekiranya ini diabaikan maka lambat-laun
ia akan mencetuskan bibit-bibit permusuhan dan perkauman yang akhirnya merebak
kepada huru-hara, perpecahan dan perbalahan.
Kesimpulannya
ialah, ajaran Islam menuntut kita bercampur gaul dan bermesra dengan
masyarakat. Salah satu kumpulan manusia yang memainkan peranan besar
meningkatkan kebahagiaan keluarga ialah jiran. Jiran yang tinggal dalam
lingkungan rumah kita adalah orang yang paling hampir dan yang paling layak
untuk memberi bantuan dan pertolongan. Berdasarkan besar peranan jiran ini,
maka suka penulis cadangkan agar kita kembali kepada Al-Quran dan Al-Sunnah
dalam menjaga silaturarahim dan adab-adab terhadap jiran tetangga. Dalam hal
ini Islam memberi penghargaan yang tinggi kepada jiran.
LAMPIRAN
RUJUKAN
- AKHBAR
UTUSAN
BICARA AGAMA
ARKIB : 25/12/2013
ARKIB : 25/12/2013
Janganlah menyakiti jiran tetangga
Oleh MOHAMAD DHIYAUDDIN ABDUL KADIR
- Pengajian
Tamadun Islam Edisi Ke-2 susunan Mohd Liki Hamid
- Islam
yang mudah ( Alias Othman & Dr. Anisah Bt Ab. Ghani)
- Syariah
dan undang-undang (Zaini Nasohah)
- Komunikasi
Dan Penyiaran Islam ( Mohammad Faizal Ahmad, Mohd Faizal Mat Pesa, Wan
Mohd Tarmizi Wan Othman )
Ulasan
Catat Ulasan